Informacje:
TEATR POLSKI | Maszyna
W nadchodzący weekend na małej scenie Teatru Polskiego, Marzec Kobiet zakończy się pokazami „Maszyny”. Debiut reżyserki filmowej – Jagody Szelc – na scenie teatralnej powstał we współpracy z zespołem aktorskim Teatru Polskiego.
UWAGA!!!
Mamy dla Państwa 1 podwójne zaproszenie na spektakl „Maszyna” 24.03.2024 r. (niedziela) g. 18.00. W zabawie może wziąć udział każdy, kto polubi, udostępni post na https://www.facebook.com/taniowmiescie. Na zgłoszenia czekamy do czwartku 21.03.2024 do godz. 18.00.
W rozmowach o spektaklu reżyserka wspominała, że decyzję o stworzeniu spektaklu podjęła po tym jak, trafiła do niej wiadomość o aresztowaniu Julii Holewińskiej, zastępczyni dyrektora TPB ds. programowych, w trakcie Strajku Kobiet. Jak powiedziała reżyserka w tamtej chwili myślała „czy ja i inni są w jakiejś maszynie tortur? Co się dzieje?”. Tak powstała maszyna – metaforyczna jak i ta dosłowna, którą będzie można zobaczyć na scenie.
Twórcy i twórczynie spektaklu, który inspirowany jest „Kolonią karną” Kafki, w swoich scenicznych rozważaniach odnoszą się do kwestii praw kobiet i mechanizmów przemocowych, które obecne są naszym codziennym życiu.
Maszyna działa od dawna. Działa codziennie. Działa systemowo. Nie trzeba jej uruchamiać. Trzeba ją konserwować. Popsuta działa też wyśmienicie. Można się nią zachwycać. Można w nią grać. Można nie zwracać uwagi na jej działanie. Więc czemu bez przerwy wsłuchujesz się w nią z otwartymi ustami?
Maszyna naświetla dźwiękiem. Niedawno odkryto, że jeśli przez określony czas będzie się naświetlać kogoś konkretną długością fali dźwiękowej oraz wibracją tej fali, to nastąpią modyfikacje zachowań, a w dalszej kolejności: kolonizowanie myśli. Proces ten przebiega poprzez przyuczanie, zapewnianie, wytwarzanie odruchów, przycinanie, przyzwalanie, ocenianie, powtarzanie, zaniechanie. Dobrze jest nie wychylać się za bardzo – zmniejszamy wtedy ryzyko zakłóceń. Budowanie więzi także mu nie służy. Skuteczne oswojenie do konkretnych społecznych ról daje natomiast pewność, że porządek społeczny i ekonomiczny pozostanie nienaruszony, a my spełnimy swoje zadania.
W “Maszynie” materializują się najdrobniejsze procesy lonżowania myśli, rozpięte między czułością a torturą. Działają według określonych procedur, ale ich temperatura i kierunek zmieniają się zależnie od płci, wieku, klasy społecznej i ekonomicznej – a przede wszystkim w zależności od tego, co usłyszysz. W każdej odsłonie doświadczamy więc tylko wycinka możliwości Maszyny.
Marta Keil
Jagoda Szelc i Marta Keil we współpracy z zespołem aktorskim
Natalia Giza
Maja Skrzypek
Teoniki Rożynek
Sara Celler-Jezierska, Michalina Rodak, Małgorzata Trofimiuk, Mirosław Guzowski, Damian Kwiatkowski, Jerzy Pożarowski