Informacje:
Opera Nova | FALSTAFF
Opera Nova zaprasza komedię liryczną w trzech aktach i sześciu obrazach – „Falstaff” Giuseppe Verdiego.
Hołdem złożonym Szekspirowi i Verdiemu była opera Falstaff wyreżyserowana przez Macieja Prusa w 2017 roku w Operze Nova. Ta wspaniała realizacja, uwieńczona Muzycznymi Nagrodami im. Kiepury, pokazuje miarę talentu zmarłego niedawno Artysty.
Szekspirowski Falstaff budzi śmiech, bo jest bardzo dowcipny, pełen fantazji i rozbrajających pomysłów, ale też poprzez kontrast wzniosłych opowieści i rubasznych czynów, heroicznych opisów i tchórzliwych zachowań . Wzbudza sympatię swoim życzliwym stosunkiem do życia i do samego siebie oraz niechęć z powodu licznych oszustw i skłonności do rozpusty. Posiada przy tym zadziwiającą umiejętność wychodzenia obronną ręką z wszelkich opresji. No, chyba że w padnie w ręce kumoszek z Windsoru…
Maciej Prus sięgają po dzieło 80-letniego Verdiego ( w roku bieżącym obchodzimy 120. rocznicę urodzin kompozytora) reinterpretował utarty obraz tego bohatera: jego „Falstaff” jest w sile wieku i nie zamierza rezygnować z darów losu. „Falstaff” w koncepcji Macieja Prusa to opera o radości życia: to mężczyzna ciągle atrakcyjny, może zbyt obcesowy, ale nie bez szans na uwiedzenie powabnej i – co ważne! – zamożnej kobiety.
Za pulpitem dyrygenckim stanie Piotr Wajrak. W roli tytułowej wystąpi Łukasz Goliński.
Jako Pan Ford: Sławomir Kowalewski, Fenton: Łukasz Załęski, Alicja Ford: Magdalena Polkowska, Nannetta: Julia Pruszak, Pani Meg Page: Małgorzata Grela, Pani Quickly: Małgorzata Ratajczak/Katarzyna Nowak Stańczyk.
Libretto Falstaffa zostało oparte przez Arrigo Boito na sztuce Wesołe kumoszki z Windsoru oraz wybranych scenach z Henryka IV Williama Szekspira.
W obu tych dziełach pojawia się postać Sir Johna Falstaffa. W Henryku IV jest on jest nieodłącznym towarzyszem wypraw i biesiad księcia Hala, późniejszego króla Henryka, zaś w komedii, stanowiącej mistrzowski obraz obyczajowości epoki elżbietańskiej, usiłuje uwieść dwie zamożne mieszczki, Panią Page i Panią Ford, jednak sam pada przy tym ofiarą serii żartów.
Verdi interesował się tym wątkiem od dawna (postać Falstaffa pojawia się w jego korespondencji już w latach sześćdziesiątych). Nie dziwi więc, że na propozycję Boita odpowiedział z entuzjazmem, choć zasłaniał się nieco wiekiem i zmęczeniem. Szybko jednak zabrał się do pracy, kończąc w marcu 1890 roku pierwszy akt bez najmniejszych poprawek. Verdi napisał Falstaffa, ostatnią ze swoich 28 oper, gdy zbliżał się do wieku 80 lat. Była to jego druga komedia i trzecie dzieło oparte na sztuce Szekspira, po Makbecie i Otellu.
Reżyseria: Maciej Prus
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak.
Scenografia: Jagna Janicka
Kostiumy: Hanna Wójcikowska-Szymczak
Falstaff: Leszek Skrla, Łukasz Goliński.
Ford: Sławomir Kowalewski, Szymon Komasa, Adam Zaremba.
Alice Ford: Magdalena Polkowska.
Pani Quickly: Katarzyna Nowak-Stańczyk, Małgorzata Ratajczak.
Nannetta: Hanna Okońska, Aleksandra Wiwała, Julia Pruszak.