Informacje:
MÓZG | Współczesna Opera Trangresywna
11 listopada 2024 roku w bydgoskim klubie Mózg przedstawi w formie teatralnej, performatywnej, z udziałem aktorów, śpiewaczki, chóru i zespołu instrumentalistów pierwszą wersję libretta przygotowywanego dzieła operowego.
Zaprosiliśmy także wybitną dramaturżkę, reżyserkę operową, artystkę plastyczną i wizualną oraz internautów.
Tworzy to doskonałe warunki „poligonu” doświadczalnego, który pozwoli na żywej tkance, także z udziałem twórców nieprofesjonalnych, jeszcze przed premierą kompletnego dzieła, testować różne rozwiązania inscenizacyjne, muzyczne, dając jednocześnie czas na refleksję, eksperyment, przekroczenie – TRANSGRESJĘ – właśnie.
Na każdym etapie budowy dzieła, tym bardziej operowego – rozbudowanego, interdyscyplinarnego, integracyjnego oraz partycypacyjnego, czy angażującego artystów z różnych kręgów sztuki, decyzje twórców są wynikiem wielu procesów i przemyśleń. Nie wszystkie z nich artyści mają możliwość weryfikować i poddawać próbom jeszcze przed prezentacją finalnego dzieła odbiorcom. Trudno stworzyć swoisty poligon, na którym swobodnie mogliby testować warianty rozwiązań artystycznych.
Dzięki realizacji dzieła w ramach projektu: Współczesna Opera Transgresywna – The Platform of Newly Created Trangressive Sounds będziemy mieli możliwość prezentować Państwu poszczególne odsłony dzieła.
Wstęp wolny – obowiązują wejściówki do rezerwacji pod adresem: info@artmintaka.com.
Twórcy Aktu Performatywnego:
- Małgorzata Sikorska-Miszczuk – dramaturżka, autorka pierwszej wersji libretta (przy współpracy z grupą naukowców i internautów)
- Rafał Gorzycki – kompozytor
- Kamila Siwińska – reżyseria
- Katarzyna Tretyn – scenografia, wideo, kostiumy
- Dorota Nowak – sopran
- Witold Szulc – narrator
- Michalina Rodak, Emilia Piech: aktorki Teatru Polskiego w Bydgoszczy – postaci dramatu
- Zespół wokalny – Chór Kameralny ” Musica non Grata”
- Joanna Czapińska – fortepian
- Mikołaj Sarad – saksofony
- Tomasz Gluska – trąbki
- Krzysztof “Freeze” Ostrowski – elektronika, trąbka
- Rafał Gorzycki – perkusja, elektronika
Priorytetem naszego projektu jest przekroczenie granic. W świecie tak różnorodnym i niejednolitym pojęcie transgresji wydaje się wysuwać na czoło. Wyjście poza stereotyp, także w sztuce, może ułatwić współczesnemu człowiekowi poruszanie po świecie pełnym konfliktów, niebezpieczeństw, paradoksów i niezrozumienia. Do dziś ta sytuacja nie zmieniła się, ponieważ w czasie nowych zagrożeń, człowiek konfrontuje się z kolejnymi wyzwaniami, problemami i odkryciami.
Jednymi z nich są nowe teorie opisujące Człowieka, jego miejsce w Świecie, sam Wszechświat, tezy często wykluczających się wzajemnie. Starożytne i Renesansowe badania nad prawdą o Kosmosie kontynuowali Newton, Einstein, Hawking. Fizyka kwantowa, która była rewolucją nauki XX wieku, pokazała brak spójności i komplementarności poszczególnych jej działów. Pojęcia czasu i przestrzeni zmieniły swoje pierwotne znaczenie – wymiaru statyczności. Wpłynęło to na percepcję i świadomość współczesnego człowieka, którego psychika nie zależy od religii, kultury, czy miejsca urodzenia.
To odkrycie Zygmunta Freuda upewniło nas, iż jest ono doskonałą kanwą do stworzenia dzieła poruszającego uniwersalne lęki świata trzeciej dekady XXI wieku.
Współczesna Opera Transgresywna zatem to nic innego jak współczesna platforma operowa, do której zaprosiliśmy grupę twórców składającą się z – dramaturżkę (Małgorzata Miszczuk-Sikorska), filozofów (Piotr Piotrowski, Maciej Zygmuntowicz), psychologa i psychoterapeuty analitycznego (Arkadiusz Mikołajczyk), reżyserkę teatralną i operową (Maja Kleczewska), filolożkę romańską (Agnieszka Gorzycka), plastyczkę i scenografkę (Katarzyna Tretyn), muzyków (Dorota Nowak, Joanna Czapińska Tomasz Gluska, Mikołaj Sarad Krzysztof „Freeze” Ostrowski), kompozytora (Rafał Gorzycki), aktorów (Witold Szulc, Michalina Rodak i Emilia Piech: aktorki Teatru Polskiego w Bydgoszczy), chórmistrza wraz z chórem (Mariusz Kończal i Chór Studentów UKW), docelowo również Orkiestrę Muzyki Nowej Szymona Bywalca, Joannę Freszel oraz Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a także innych artystów, badaczy i naukowców różnych dyscyplin i pochodzących z różnych ośrodków – przygotowujących wspólnie wszystkie niezbędne elementy dzieła operowego doprowadzającego do jego finalnej inscenizacji.
Zaprosiliśmy do współpracy także zainteresowanych odbiorców nieprofesjonalnych, którzy poprzez utworzoną tu platformę internetową inspirowali nas przy tworzeniu libretta.
Planujemy aby w 2026 roku zaprezentować Światu pełną 2-aktową współczesną operę z udziałem solistów, chóru, orkiestry, warstwy elektroniki oraz wideo.
Współczesna Opera Transgresywna jest częścią projektu The Platform of Newly Created Trangressive Sounds (TPONTS) wpisanego do aplikacji Miasta Bydgoszczy w ramach wejście do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO.
Beneficjentami TPONTS są: Fundacja Polskiej Muzyki Kameralnej – ART MINTAKA, MÓZG Foundation oraz Fundacja WET MUSIC.
Projekt realizowany ze środków programu Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO.