Informacje:
MÓZG | Bydgoskie Studio Eksperymentu
Zapraszamy na niezwykłe wydarzenie w ramach projektu Bydgoskiego Studia Eksperymentalnego, którego akcja odbędzie się w kultowym Klubu Mózg w dniach 25 i 26 lipca 2024 r.
Z radością ogłaszamy Wydarzenie, głęboko zakorzenione w tradycji BSE, zgromadzi lokalne i międzynarodowe talenty w unikalnym połączeniu dźwięków, muzyki i sztuk interdyscyplinarnych. Bydgoskie Studio Eksperymentalne zapowiada się jako przełomowa eksploracja twórczości słuchowej, gdzie dźwięk staje się centralnym elementem ekspresji artystycznej. W ciągu dwóch dni wyruszymy w podróż, która przekracza konwencjonalne granice, a także obejmuje nieograniczone działania dźwiękowe i muzyczne, oraz przedsięwzięcia interdyscyplinarne, w których dźwięk odgrywa kluczową rolę.
DZIEŃ 1: 25 LIPCA 2024
Pierwszego dnia kurator Peter Śliwiński wraz z artystami: SŁAWEK JANICKI: Znany z mistrzostwa w grze na instrumentach akustycznych, Sławek wniesie organiczne, surowe dźwięki, które posłużą jako fundament naszego projektu. FREE MONOID: Wizjoner w dziedzinie tworzeniu modułowego i analogowego dźwięku, Free Monoid będzie manipulować i przekształcać dźwięki akustyczne Sławka przy użyciu szeregu najnowocześniejszych urządzeń, tworząc niezrównane wrażenie słuchowe.
Dzień rozpocznie się od wprowadzenia i montażu, po którym nastąpi intensywna sesja zbierania dźwięków. Akustyczne występy Sławka Janickiego będą przechwycone i pomysłowo przetworzone przez Free Monoid. Moją rolą będzie nadzorowanie tej integracji i nagrywanie tych dźwięków, miksując je w spójną sesję muzyczną, która przygotowuje grunt pod naszą finalną kompozycję.
DZIEŃ 2: 26 LIPCA 2024
Drugi dzień skupi się na angażowaniu społeczności i w tworzeniu kreatywnej współpracy poprzez warsztaty. Uczestnicy będą brać udział w tworzeniu i graniu różnorodnych dźwięków, sekwencji, linii basowych i struktur muzycznych. Ten interaktywny warsztat pozwoli uczestnikom bezpośrednio wpływać na proces tworzenia, przyczyniając się do rozwoju końcowego dzieła. Zwieńczeniem dnia będzie prezentacja na żywo powstałej pracy, gdzie wspólne wysiłki wszystkich zaangażowanych zostaną zaprezentowane w wielkim finale. Ten występ zapewni pochłaniające wrażenia, tym samym podkreślając unikalne dźwięki i kompozycje, które powstały podczas wydarzenia.
DOKUMENTACJA AUDIOWIZUALNA
Podczas obu dni działania będą skrupulatnie dokumentowane, uchwycając istoty procesu twórczego. Wywiady z artystami i uczestnicy zapewnią głębszy wgląd w ich doświadczenia, a na ich podstawie zostanie zmontowany film. Ten film dokumentalny będzie zarówno zapisem projektu, jak i inspirującym zapisem siły, która pochodzi z wspólnych przedsięwzięć artystycznych.
PETER ŚLIWIŃSKI KURATOR to Polsko-kanadyjski kompozytor, producent, performer, DJ, certyfikowany trener i coach. Dźwiękowa podróż Petera jest naznaczona wpływowymi płytami, które uświetniły ponad sto wydawnictw, w tym takich labeli jak Soleil, Synewave, Infrastructure, Ostgut Ton, Sonic Groove, ARTS i Soma, żeby wymienić tylko kilka. Jego brzmienie odbiło się echem na wszystkich kontynentach, rozpalając parkiety od Europy, przez Azję, po obie Ameryki. Live acty Petera stanowią dynamiczną mieszankę muzyki elektronicznej, która honoruje dziedzictwo techno, jednocześnie patrząc w jego przyszłość. Peter twierdzi, że muzykę elektroniczną po raz pierwszy usłyszał prawdopodobnie zaraz po urodzeniu, w podwarszawskim szpitalu. To wtedy zaczęła się jego głęboka więź z gatunkiem. Słysząc sygnały! Bicie serca, puls, wszystkie maszyny szalały, gdy po ciężkim porodzie lekarze dawali mu 12 godzin życia. Na szczęście, wielkie serce biło i pozwoliło mu przetrwać. To wielkie serce jest obecne do dziś w jego muzyce.
SŁAWEK JANICKI to muzyk, filmowiec, twórca działań artystycznych. Swoją działalność rozpoczął w połowie lat 80, będąc częścią ruchów artystycznych odbywających między Gdańskiem a Bydgoszczą. Współtworzył tak zwaną Scenę Yassu, która miała swoją siedzibę w legendarnym bydgoskim klubie Mózg, założonym w 1994 roku, który jest prowadzony do dziś przez Janickiego. Od ponad 30 lat aktywnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej, koncertując w Europie i Australii. Jako muzyk pozostaje całkowicie oddany absolutnej improwizacji, uznając ją za najczystszą formę tworzenia muzyki. Występował z niezliczoną liczbą artystów z polskiej i międzynarodowej sceny improwizacji. Dokonał nagrań wydanych na płytach CD i winylach z następującymi muzykami: R. Mitchell, P. Brotzmann, M. Feldman, S. Namtchylak, N. de Heney, J. Mazzoll, K. Uchihashi, N. Hein, S. Couvoisier , Q. Janicki, F. Frith, T. Kondo, T. Gwinciński, J. Buhl, K. Staszewski, J. Zdunek, M. Zieliński, Ł. Jędrzejczak, A. Maćkowiak, Z. Piernik.
FREE MONOID to muzyczny eksplorator, improwizator, gitarzysta. Wychowany na muzyce lat dziewięćdziesiątych, po dziś pozostaje z niezbywalnym sentymentem estetyki tamtych lat. W młodości wielbiciel ciężkich metalowych brzmień i energetycznych riffów gitarowych. W połowie lat dwutysięcznych zdobywał sceniczne doświadczenie jako gitarzysta progresywnego zespołu Goblin Market. Z czasem, w poczuciu wyeksploatowania ostrymi brzmieniami, zrodziła się w nim z jednej strony fascynacja jazzem, a z drugiej muzyką elektroniczną, w różnych wydaniach: drum’n’bass, dubstep, psytrance i w końcu techno, któremu pozostaje wierny do dziś. Fascynuje go w muzyce to co jest wysublimowane, nieuchwytne i hipnotyczne. Pochłonięty przez nieograniczone możliwości tworzenia nowych brzmień oddaje się głównie improwizacji wspierając okazjonalnie Post Scriptum we wspólnych projektach, zarówno studyjnych jak i scenicznych.
Bydgoskie Studio Eksperymentu
kurator: Peter Śliwiński
występują: Sławek Janicki / Peter Śliwiński /Free Monoid
Bydgoskie Studio Eksperymentu jest częścią projektu The Platform of Newly Created Trangressive Sounds wpisanego do aplikacji Miasta Bydgoszczy w ramach ubiegania się o wejście do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Projekt realizowany ze środków programu Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO.