Informacje:
Młyny Rothera | Meandry – instalacja dźwiękowa Marcina Dymitera
Instalacja dźwiękowa Meandry, która jest kolekcją nagrań terenowych, odsyła do kontekstu miejsca, silnie nacechowanego pierwotnym przeznaczeniem historycznych budynków Młynów Rothera.
Wyspa Młyńska jak w soczewce koncentruje technologiczne i kulturowe przeobrażenia, które zaszły między XIX a XXI wiekiem. W tej fascynującej historii przemian to, co scala, to obecność rzeki oraz jej wpływ na kształtowanie miasta.
W Meandrach dźwięki mieszają się ze sobą, tak jak w realnym pejzażu dźwiękowym; nagrania terenowe ukazujące pory roku, pory dnia i nocy łączą się z brzmieniem dźwięków mechanicznych i pracy urządzeń, które znajdowały się niegdyś w młynie. Podwodne nagrania, które realizowane były za pomocą hydrofonu, to z kolei kluczowa i symboliczna treść tej pracy. Rzeka i woda ze swoją dynamiką kształtowały i nadal kształtują to miejsce, a przywołane dźwięki powracają w instalacji Meandry, aby rezonować i podejmować dialog z architekturą już w nowym kontekście.
Nagrania terenowe, które realizowane były przez Marcina Dymitera w 2023 roku stały się swoistym archiwum miejsca, a Wyspa Młyńska obserwatorium dźwiękowym z widokiem na rzekę. Tematem nagrań była właśnie Wyspa Młyńska oraz obecność wody. Kilkadziesiąt wybranych nagrań stało się podstawą do zbudowania dźwiękowej przestrzeni w Młynach Rothera. Nagrania zostały podzielone na trzy sekcje odpowiadające zakresom częstotliwości głośników pracujących w specjalnie przygotowanym systemie audio. Instalacja to praca na siedem kanałów audio. To, co słychać i to jak konfigurują się ze sobą nagrania jest wynikiem koncepcji pracy dźwiękowej oraz przełożenia jej na język programu pure data. Nagrania i ich konfigurowanie przebiega losowo, wpływa także na czas oraz ruch cyrkulacyjny danego dźwięku. Przypadek i losowość odwołują się do dźwięków otoczenia, dynamiki pejzażu dźwiękowego, który jest zmienny.
W rezultacie Meandry są instalacją dźwiękową, której przebieg nie jest linearny, oparty na sekwencji i czasie konkretnego nagrania – z kilkudziesięciu nagrań program może tworzyć nowe warianty i sekwencje a czasem w przestrzeni może również zabrzmieć cisza. Instalacja ma jednak dwa punkty, które zmieniają jej sposób działania – to dźwięk wody oraz dźwięk pracy, które synchronizują cały system audio. Meandry są zaproszeniem do wsłuchiwania się.
* Meander – fragment koryta rzeki o kształcie przypominającym pętlę lub łuk. Jest to forma związana z krętym przebiegiem koryta rzeki, tworzącym zakręty, pętle i nawroty.
Marcin Dymiter – muzyk, twórca nagrań terenowych i autor instalacji dźwiękowych, słuchowisk, muzyki do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER oraz innych, efemerycznych formacjach. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012, 2023). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Autor książek „Notatki z terenu” (nominacja do Nagrody Literackiej Gdyni w 2022), „Przewodnik dla audiokulturalnych” i „Maszyny do ciszy” wydanej w 2023 roku.
Instalacja dostępna jest od 02.02.2024 r., do 26.04.2024 r., w godzinach otwarcia Młynów
Otwarcie instalacji 01.02.2024 r. o godz. 18.30.