Informacje:
Bydgoskie Centrum Sztuki | Tlen | Dmitrij Buławka-Fankidejski
Zapraszamy na wernisaż wystawy Tlen Dmitrija Buławka-Fankidejskiego. W swoich najnowszych pracach artysta bada funkcjonowanie materii będącej w nieustannym procesie.
Zainteresowanie Dmitrija Buławka-Fankidejskiego krystalografią ma swoje odzwierciedlenie w ceramicznych obiektach analizujących procesy polimorfii, czyli inaczej mówiąc zjawiska wielopostaciowości tej samej materii. Procesualność jego prac można prześledzić również w sposobach wypalania ceramik, gdzie wieloletnie eksperymenty pozwalają na uzyskanie optymalnego i adekwatnego efektu.
Na szczególną uwagę zasługuje praca zatytułowana Nadzieja, jest to rodzaj wielkoformatowej tkaniny wykonanej z wełny stalowej, która w permanentnym trybie utleniania ulega anihilacji. Dla widza jednak oglądane prace zastygają w zatrzymaniu, a właściwie poza czasem, onego czasu, czyli jak mawiał Mircea Eliade – In illo tempore.
Dmitrij Buławka-Fankidejski (ur. 29 lipca 1988 roku w Guranie, rosja) obywatel Ukrainy, ukończył studia na Wydziale Rzeźby i Intermediów w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w pracowni prof. Mariusza Białeckiego w 2016 roku, aneks Medalierstwo i Małe Formy Rzeźbiarskie w pracowni prof. Ludmiły Ostrogórskiej. Asystent w Pracowni Podstaw Rysunku na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wraz z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku organizuje i prowadzi plener „Ceramika alternatywnie”. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, rysunkiem, ceramiką, tworzy rzeźby w metalu. Do swoich realizacji konstruuje i buduje piece do wypałów ceramiki i topienia metali.
Jozsef Iszlai | Kompozytor, projektant dźwięku i multiinstrumentalista pracujący w animacji, filmie i teatrze. Wykłada na Uniwersytecie Kun Shan (Tainan, TW) i Uniwersytecie Partium (Oradea, RO). Prowadzi badania nad zjawiskami dźwiękowymi w obszarze muzyki konkretnej i elektronicznej, współpracując z Central European Society for Soundscape Ecology i Prague National Institute of Philosophy. Laureat wielu nagród, m.in. Cannes FIPRESCI w 2018 roku.
kuratorka: Grażyna Tomaszewska-Sobko
muzyka, dźwięk: Jozsef Iszlai