Informacje:
Bydgoska Scena Barokowa | Wielki barok francuski: Delalande – Dies Irae, Lully – Armide
Zapraszamy na koncert festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2024: Jours de colère. Delalande/Lully: wielki barok francuski
Wykonawcy:
Helena Bregar, Elżbieta Izdebska — sopran
Matylda Staśto-Kotuła — alt
Aleksander Rewiński — tenor
Marcin Pawelec — bas
Chór Kameralny AMFN
Barokowa Orkiestra Festiwalowa pod kier. Marty Szymańskiej
Magdalena Filipska – przygotowanie Chóru
PROGRAM
Jean-Baptiste Lully (1632-1687)
Opera Armide, LWV 71 (wybór)
PROLOG
Ouverture
AKT I
scena 4: HIDRAOT, Aria Armide est encor plus aymable
scena 5: Sarabande
AKT II
scena 3: RENAUD, Aria Plus j’observe ces lieux, & plus je les admire
scena 4: Chór Ah ! quelle erreur! quelle folie!
scena 5: ARMIDE, Aria Enfin il est en ma puissance
Akt III
scena 4: LA HAINE, Aria Je responds à tes vœux, ta voix s’est fait entendre
scena 4: LA HAINE, Aria (i Chór) Amour, sors pour jamais, sors d’un cœur qui te chasse
Akt V
scena 5: Prelude, Air
Michel Richard Delalande (1557-1726)
DIES IRAE. Prose pour La Messe des Morts. de Mr. Delalande faitte en 1690 pour la pompe funebre de Mad. La Dauphine Bavierre.
I Chór: Dies irae
II Chór: Quantus tremor
III Recytatyw: Tuba mirum
IV Chór: Mors stupebit
V Liber scriptus – Judex ergo – Quid sum miser – Duet: Rex tremandae
VI Chór: Liber scriptus – Kwintet: Ne me perdas
VII Duet: Quaerens me
VIII Recytatyw: Juste judex
IX Chór: Inter oves – Trio: Voca me
X Recytatyw: Oro suplex
XI Trio: Lacrymosa
XII Chór: Pie Jesu
HELENA BREGAR – SOPRAN
sopran liryczny pochodzenia polsko-słoweńskiego. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego AMFN w Bydgoszczy w klasie śpiewu Małgorzaty Greli oraz Pole Superieur Paris Boulogne-Billancourt w klasie śpiewu barokowego Isabelle Poulenard oraz Elsy Maurus Studia na paryskiej Sorbonie zaowocowały otrzymaniem stopnia Licancjata z muzykologii. Studiowała dyrygenturę chóralną pod kierunkiem Valerie Fayet w Konserwatorium Nantejskim oraz grę na lutni i gitarze renesansowej w konserwatorium w Tours w klasie Miguela Henry oraz Michela Gendre, a także l’art de ménétrier – sztukę akompaniowania do tańców renesansowych u Robina Joly. Jest laureatką i finalistką licznych konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Śpiewu Barokowego w Froville oraz Hanseatic Ensemble w Lubeck. Jej repertuar obejmuje kompozycje z okresów od średniowiecza aż po współczesność, w tym wiele rol scenicznych. Na stałe współpracuje w roli solistki i chórzystki z licznymi zespołami: Flores Myrtae Anny Žakowej (muzyka średniowieczna i współczesna), chórem kameralnym Le Nocturnal (muzyka romantyczna i współczesna), Ensemble Les Metaboles, Compagnie La Tempete, Ensemble Vox Cantoris oraz Les Musiciens de Saint-Julien. Od 2011 roku szkoli warsztat tańca renesansowego oraz barokowego pod kierunkiem Robina Joly oraz Any Yepes. Jest solistką bydgoskiej Kapeli OldNova, wykonującej folk progresywny. Powierzono jej liczne prawykonania utworów współczesnych wykorzystujących technikę krzyko-śpiewu, m. in.: Etnos; L’Inferno; Hodie scietis qua veniet Domine (zarejestrowany przez wytwórnię płytową DUX) Szymona Godziemby-Trytka. Od 2020 roku prowadzi warsztaty krzyko-śpiewu oraz słowiańskich pieśni tradycyjnych.
MATYLDA STAŚKO-KOTUŁA – ALT
absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie ukończyła wydział wokalno-aktorski w klasie dr Ewy Wolak. Już w pierwszych latach studiów w Akademii brała udział w licznych spektaklach i koncertach. W roku 2001 dostała się do International Bach Akademie Stuttgart, gdzie pod batutą Maestro Helmutha Rillinga zaśpiewała wiele koncertów. Jako studentka współpracowała z Operę Krakowską występując w takich spektaklach jak: L’elisir d’amore – Gaetano Donizetti (2001), Die Verschworenen – Franz Schubert (2002), Intryga i miłość – Giuseppe Verdi (2004), Bal u księcia Orłowskiego – Johann Strauss (2005). Uczestniczyła w wielu koncertach muzyki oratoryjnej. Na XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej wykonała Vesperae Solennes de Confessore Wolfganga Amadeusza Mozarta. Od 2008 roku stale bierze udział w festiwalach m.in. Wratislavia Cantans , Misteria Paschalia , Sacrum Profanum, Warszawska Jesień, Opera Rara, Edinburg Festival, Salzburger Festspiele, Mafestival Brugge, Beethovenfest Bonn, Utrecht Early Music Festival. Uczestniczyła również w wielu kursach mistrzowskich u takich profesorów jak: Alison Pearce, Charlotte Lehmann, Jadwiga Rappe, Bernarda Fink oraz Neil Semel. Od 2011 roku stale koncertuje z Capellą Cracoviensis, współpracując z takimi dyrygentami jak : Jan Tomasz Adamus, Andrew Parrott, Christophe Rousset, Paul Goodwin, Ottavio Dantone, Skip Sempè , Paul McCreesh, Vincent Dumestre. Wieloletnia śpiewaczka Chóru Polskiego Radia, z którym koncertowała i nagrywała z sukcesami zarówno w Polsce, jak i za granicą. Ma na koncie również współpracę z Aleksandrem Nowakiem, Johnem Buttem, Marc Minkowski, Ràscher quartet, Aukso, Oh! Orkiestra Historyczna, Freiburger Barockorchester, B’rock Orchestra oraz z Agnieszką Budzińską-Bennet, z którą nagrała dwukrotnie nominowane do Fryderyków „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki – Opera Omnia. Stale koncertuje z takimi zespołami jak: Gabrieli Consort, Il Gardino d’amore, La Poema Harmonique, Oltremontano, Vox luminis , a od 2016 również ze słynnym Collegium Vocale Gent pod dyr. Philippe Herreweghe.
ALEKSANDER REWIŃSKI – TENOR
jest polskim tenorem urodzonym w Warszawie. W 2016 roku ukończył studia magisterskie na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Jerzego Knetiga. W 2018 roku ukończył studia na Universität Mozarteum w Salzburgu, pod kierunkiem Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina. W jego repertuarze wokalnym dominują dzieła Claudia Monteverdiego, Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, Jean-Baptiste’a Lully’ego, Jean-Philippe’a Rameau. Wykonuje również dzieła repertuaru klasycznego i romantycznego, pieśń niemiecką, francuską, polską, repertuar XX wieku i muzykę współczesną. Największe doświadczenie z teatrem operowym zdobył w Salzburgu, gdzie w latach 2015- 2018 występował w produkcjach: „L’incoronazione di Poppea” Claudia Monteverdiego (rola Arnalty), „Limonen aus Sizilien” Manfreda Trojahna (rola Micuccia Fabri), „Orlando Paladino” Josepha Haydna (rola Orlanda) oraz „A Midsummer Night’s Dream” Benjamina Brittena (rola Lysandra). W 2017 roku zadebiutował w Teatro alla Scala w roli jednego z Lehrbuben w „Die Meistersinger von Nürnberg” Richarda Wagnera, produkcji reżyserii Harry’ego Kupfera, pod batutą Daniele Gattiego. Wkrótce potem wystąpił w Theater an der Wien, w roli Porucznika w „La Scuola de’ Gelosi” Antonia Salieriego, produkcji reżyserii Jean Renshaw, pod batutą Stefana Gottfrieda. W tym samym roku zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej, w roli Renaud w operze „Armide” Jean-Baptiste’a Lully’ego, wyreżyserowanej przez Dedę Cristinę Colonnę, pod batutą Benjamina Bayla. Rewińskiego łączy stała współpraca z zespołem La Tempesta Jakuba Burzyńskiego i Cappella Warmiensis Restituta Pawła Hulisza. Od 2019 Rewiński jest członkiem sekstetu wokalnego muzyki współczesnej proMODERN.
MARCIN PAWELEC – BAS
absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, klasy śpiewu dra hab. Jarosława Bręka. Brał udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów przy Operze Narodowej, gdzie uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez I. Kłosińską, E. Pessena, M. Rexrotha, H. Fassbender, T. Koniecznego, N. Shicoffa.
Wielokrotnie występował na koncertach organizowanych w różnych miastach Polski oraz Niemiec. Współpracował między innymi z Poznańskim Chórem Kameralnym oraz z Filharmonią Gorzowską, gdzie uczestniczył m.in. w prapremierze utworu Veni Creator Grzegorza Duchnowskiego na gali finałowej III Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. Współpracując z tą orkiestrą brał także udział w wykonaniu prapremiery musicalu Alicja w Krainie Czarów. Występował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w spektaklu Cud albo Krakowiaki i Górale, gdzie wcielił się w rolę Bryndasa, a także O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach, wykonując partię Sarastra. Współpracował także z Operą Królewską w Warszawie śpiewając między innymi partię Plutona w operze Orfeusz i Eurydyka C. Monteverdiego.
BAROKOWA ORKIESTRA FESTIWALOWA
Powstała w 2019 roku na potrzeby realizacji projektów festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Do współpracy zapraszani są muzycy z całej Polski, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Podczas festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2019 orkiestra wzięła udział w dwóch ambitnych projektach. Pierwszym z nich, stanowiącym inaugurację festiwalu, było wykonanie Oratorium La Resurrezione Georga Friedricha Händla pod kierownictwem Marcina Tarnawskiego. Podczas drugiego projektu, realizowanego pod kierownictwem Michała Marcinkowskiego, zaprezentowane zostało Requiem Mateusza Zwierzchowskiego, którego rękopis przechowywany jest w Archiwum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Było to pierwsze współczesne wykonanie tego dzieła na instrumentach historycznych. Kolejne projekty, pod kierownictwem Daniela Deutera, to Bach/Telemann/Vivaldi – koncerty na 1 flet, 2 wiolonczele, 3 skrzypiec i 4 klawesyny oraz Armia Generałów – muzyka szkoły mannheimskiej.
Podczas projektów Barokowa Orkiestra Festiwalowa miała okazję współpracować ze znakomitymi muzykami-solistami, wśród których znaleźli się m.in. Urszula Bartkiewicz, Ingrida Gápová, Artur Janda, Przemysław Baiński, Wanda Franek, Jadwiga Niebelska-Deshmukh, jak również zespoły wokalne: Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Zespół Wokalny Chóru Polskiego Radia.
CHÓR KAMERALNY AMFN
ośmiokrotny zdobywca Grand Prix i wielokrotny laureat najwyższych nagród w prestiżowych, międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach chóralnych.
Zespół powstał w 1986 roku. Założycielem i dyrygentem Zespołu w latach 1986-2020 był Janusz Stanecki, współpracując w zakresie emisji głosu z Elżbietą Wtorkowską. Aktualnie dyrygentem jest Magdalena Filipska, funkcję asystenta dyrygenta pełni Justyna Narewska, a w zakresie emisji głosu z Zespołem współpracuje Dorota Nowak. Członkami zespołu są studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Od 38 lat Chór Kameralny aktywnie koncertuje w kraju i za granicą, nieustannie podejmując nowe wyzwania artystyczne, uczestnicząc w licznych konkursach chóralnych, projektach koncertowych, nagraniach i prawykonaniach. Chór Kameralny koncertował w różnych zakątkach świata – Japonia, Korea Południowa, USA, Argentyna, Rosja, Grecja, Irlandia, Hiszpania, Słowenia, Austria, Bułgaria, Macedonia, Włochy, Szwajcaria.
MARTA SZYMAŃSKA
chórmistrz, dyrygent, pedagog, akompaniator i aranżer. W 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dyrygowania prof. Janusza Staneckiego. W 2014 roku ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura w macierzystej Uczelni.
Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów prowadzonych przez znakomitych mistrzów: prof. Peter Erdei (Węgry), prof. Gary Graden (USA), prof. Olga Burova (Rosja), prof. Bart Bouckaert (Belgia).
Od 2006 roku jest aranżerem i drugim dyrygentem Orkiestry Mandolinowej „Campanella” w Cekcynie, prowadzoną przez Annę i Adama Filipskich. Za działalność artystyczną otrzymała Złotą Odznakę Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr (2015).
Od 2020 roku jest dyrygentem Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, z którym współpracowała od 2012 roku w charakterze asystenta dyrygenta, odnosząc znaczące sukcesy zarówno w kraju, jak i za granicą (Japonia, Korea Południowa, Hiszpania, Włochy, Macedonia, USA, Irlandia, Austria, Rosja).
W 2022 roku została wyróżniona Medalem Prezydenta Miasta Bydgoszczy za szczególne zasługi dla Miasta Bydgoszczy.