Informacje:
Bydgoska Scena Barokowa | Musica per Soprano e bella Tromba
Bydgoska Scena Barokowa zaprasza na koncert “Musica per Soprano e bella Tromba – sztuka clarino w XVIII-wiecznym Królestwie Polskim”
Repertuar koncertu zawiera niezwykle rzadko wykonywane małe arcydzieła muzyki wokalno instrumentalnej okresu baroku. Kompozycje te dość często spełniały służebną rolę, stając się fragmentami odprawianych nabożeństw, zarówno katolickich, jak i protestanckich. Warto jednak zaprezentować je w wersji koncertowej, by ukazać piękno złożonych konstrukcji i zamysłów kompozytorskich.
Co prawda nazwiska kompozytorów niewiele mówią współczesnym odbiorcom, jednak w XVII i XVIII wieku twórcy tacy jak Johann Theodor Roemhildt czy Kaspar Förster Młodszy byli powszechnie znani i uznawani. Polsko brzmiące nazwisko Franczisek Karwalski prowadzi nas do Warszawy, gdzie przechowywane są faksymile Concerto à 3. Jak wiemy obecność wybitnych instrumentalistów i wokalistów w czasach baroku prowokowała kompozytorów do tworzenia dzieł ukazujących kunszt tych artystów w pełnej krasie. Tak było z Johannem Sebastianem Bachem i jego trębaczem Gottfriedem Reiche czy Georgiem Friedrichem Händlem i Wiliamem Shore.
Prezentowany program zawiera niezwykle wirtuozowskie partie zarówno sopranu, jak i trąbki. Wspólnym mianownikiem jest związek wszystkich kompozytorów, których dzieła są w nim ujęte, z ówczesnym Królestwem Polskim. Tym koncertem wykonawcy pragną złożyć hołd wspaniałym artystom, dziś bezimiennym, dla których powstały powyższe dzieła. Paweł Hulisz
INGRIDA GAPOVA – SOPRAN
Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego AMFN Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W jej repertuarze operowym znajdują się m.in. partie oper Mozarta: Zuzanna, Wesele Figara i Pamina, Czarodziejski flet (Opera Bałtycka Gdańsk, Warszawska Opera Kameralna – WOK), Zerlina, Don Giovanni (Słowacka Opera Narodowa SND, WOK), Despina, Cosí fan tutte (WOK, Wrocławska Opera), Barbarina Wesele Figara (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka) oraz Semiramide, Semiramide riconosciuta L. Vinciego (II Festiwal Oper Barokowych), Mařenka, Sprzedana narzeczona B. Smetany (Divadlo Moravsko-Slezké Ostrava), Małgosia, Jaś i Małgosia E. Humperdincka (Opera Nova), Xenia Borys Godunow M. Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Belinda, Dydona i Eneasz H. Purcella (Opera Nova), SHE, The Sudden Rain A. Nowaka (Teatr Wielki Warszawa – prawykonanie), Cléone/Une Ombre Heureuse/Une suivante d’Hébé, Castor et Pollux J.P Rameau (WOK).
W 2016 zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra, a w 2015 wzięła udział w tournée po Europie z orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową z IV Symfonii G. Mahlera. W sezonie 2019/2020 wystąpiła jako Susanna oraz Pamina podczas tournée po Japonii z Warszawską Operą Kameralną.
Została laureatką Selma D and Leon Fishbach Memorial Prize at the 2015 London Handel Singing Competition, zdobyłą także III nagrodę w kategorii operowej oraz 5 nagród specjalnych (m.in. za najlepszą interpretację utworów Mozarta) na 48. Międzynarodowym konkursie Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy).
Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała dla Sarton records światowe premiery Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk (2010), Lent Cantatas of 18th century Gdańsk (2011), Passio Christi J.B.C. Freislicha (2012) i The Gdańsk Baroque Cantatas (2015). Dwie ostatnie zostały nominowane do Nagrody Muzycznej Fryderyk. Secular Cantatas J.B.C. Freislicha (2020), Sacred Music J.V. Medera (2020) – nominacja do Fryderyków 2021. Z tym samym zespołem w 2022 wzięła udział w projekcie Moniuszko 150, koncerty w Wilnie oraz Berlinie, upamiętniających rocznicę 150-lecia śmierci Stanisława Moniuszki.
W kręgu zainteresowań artystki znajduje się także repertuar współczesny. Zaowocowało to jej prawykonaniem Spoon River Anthology autorstwa kompozytora Aleksandra Nowaka i artysty multimedialnego Adama Dudka. Utwór został wykonany podczas otwarcia 56. edycji festiwalu Warszawska Jesień w 2013 r. W sezonie 2023/2024 została członkiem zespołu Opéra de Monte-Carlo w Monako.
PAWEŁ HULISZ – TRĄBKA BAROKOWA
Trębacz, aranżer, kompozytor, doktor sztuk muzycznych. Absolwent gdańskiej i bydgoskiej akademii muzycznej. Na stałe współpracuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni.
Prowadzi klasę trąbki historycznej w AM im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Jako muzyk sesyjny współpracował m.in. z: S. Grzeszczak, E. Lisowską, K. Bednarkiem, zespołami: Behemoth, Sound’n’Grace, Lady Pank, Coma, L.U.C. W ramach projektu Rebel Babel tworzył aranżacje m.in. dla: K. Prońko, P. Roguckiego, K. Bednarka, I. Herbuta, N. Kukulskiej, etc. W 2023 r. przygotował aranżacje i orkiestracje do ścieżki dźwiękowej filmu Chłopi. Otrzymał Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska, czego efektem jest solowa płyty SANACJA – Już taki ze mnie zimny drań, z przebojami polskiej muzyki z lat 20-tych i 30-tych XX w.
Jest twórcą festiwalu Muzyka z gdańskich wież, założycielem zespołu Tubicinatores Gedanenses, z którym koncertuje na wieżach kościołów i ratuszy Gdańska, kontynuując starą praktykę Turmmusik.
Współpracuje z Goldberg Baroque Ensemble, realizując nagrania muzyki z XVII i XVIII-wiecznego Gdańska (14 płyt, nagroda Opus Classic 22′ – Best World Premiere/muzyka Johanna Daniela Puklitza).
Zajmuje się opracowywaniem starodruków muzycznych z XVII i XVIII w., przechowywanych w bibliotekach Hosianum, PAN w Gdańsku oraz Bibliotece Diecezjalnej w Pelplinie. Powołał do życia zespół Capella Warmiensis Restituta prezentujący odrestaurowane muzykalia warmińskie (seria wydawnicza Musica Warmiesis, DUX).
Jest inicjatorem rekonstrukcji trąbki Johanna Wilhelma Stritzke (prowadzącego warsztat w Gdańsku w latach 1730-1739). Instrument zrekonstruowany przez Grahama Nicholsona jest wystawiany obecnie w Muzeum Gdańska.
Jest twórcą Hejnału wykonywanego od 2017 r. na rozpoczęcie i zakończenie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku.
Wykonawcy:
Ingrida Gápová – sopran
Paweł Hulisz – trąbka barokowa
zespół instrumentów dawnych Et Arcus Adiuncti:
I skrzypce – Radosław Kamieniarz
II skrzypce – Viktoria Melik
wiolonczela – Bartosz Kokosza
klawesyn – Aleksandra Rupocińska
obój – Agnieszka Mazur
- PROGRAM
- Anonymus – Laudate Pueri à 2 (Psalm 112)
- Johann Georg Conradi – Motette à 3 Lauda anima mea Dominum”
- Franczisek Karwalski – Concerto à 3 Hic est dies de sanctis
- Kaspar Förster Młodszy – Sonata „La Sidon”
- Georg Philipp Telemann – Kantata (TVWV 1:1200/Ms Joh 318) – O Jesu Christ, dein Kripplein ist – Aria No 2 Beherzt, doch nicht geschwind
- Johann Theodor Roemhildt – Kantata (RoemV 129) Herr Jesu, deiner tröst ich mich