Informacje:

Wstęp wolny
Collegium Copernicanum, uul. Mikołaja Kopernika 1, Bydgoszcz
05 Października 2024 18:00
Tanio w mieście nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.

Bydgoska Scena Barokowa | Il Continuo Virtuoso – Włoskie Szaleństwo

Zapraszamy na prolog Bydgoskiej Sceny Barokowej Koncert – Il Continuo Virtuoso – Włoskie Szaleństwo

Martyna Pastuszka – muzyczny entrepreneur: kapelmistrzyni, solistka, kameralistka, założycielka i dyrektor artystyczny {oh!}Orkiestry, z którą regularnie koncertuje. Jako koncertmistrz współpracuje z Pygmalion Ensemble Raphaela Pichona oraz orkiestrą Utopia Teodora Currentzisa. Występowała z cenionymi zespołami, jako kierownik artystyczny, koncertmistrz, solistka czy kameralistka, m.in. Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Collegium Vocale Gent, Le Parlement de Musique, Aukso, Orquesta Barroca de Sevilla.

W 2022 roku jako dyrektor artystyczny-rezydent festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie zaprogramowała całą edycję i prawykonała oratorium Jacoba Schubacka Die Jünger zu Emaus.

{oh!} Orkiestra pod jej przewodnictwem prawykonuje także opery, takie jak Arminio Hassego Gismondo, re di Polonia Vinciego i Didone abbandonata Sarriego. W 2022 roku {oh!} Orkiestra jako rezydent festiwalu Bayreuth Baroque poprowadziła wykonanie sceniczne Alessandro nell’Indie Vinciego, a w roku 2023 odbyła się premiera opery Venceslao Antonio Caldary. Prowadzona przez nią {oh!} Orkiestra oraz {oh!} Trio nagrywa dla wytwórni: Aparte, Sony, NIFC, Muso, CPO, Dux.

Martyna została nominowana do nagród Opus Klassik w kategorii Dyrygent Roku, Paszporty Polityki, Fryderyki oraz nagrodzona Koryfeuszem 2023r. w kategorii Osobowość Roku. W 2021 r. TVP Kultura zrealizowała film dokumentalny w reżyserii Grzegorza Jankowskiego „ Nie jestem maestro”, przybliżający pracę i relacje muzyków {oh!} Orkiestry oraz sylwetkę jej liderki. Ten dostępny jest na platformie vod.tvp.pl
Od 2007 roku Martyna Pastuszka prowadzi klasę skrzypiec historycznych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Tomasz Pokrzywiński – niezwykle wszechstronny muzyk, który wymyka się szufladkowaniu i stale poszerza krąg zainteresowań i doświadczeń muzycznych. Jest przede wszystkim wiolonczelistą grającym na różnych formach tego instrumentu (od barokowej po współczesną z dodatkiem elektroniki), ale także reżyserem dźwięku, aranżerem, kompozytorem, improwizatorem i animatorem kultury.

Na obecnym etapie ścieżki artystycznej związany na stałe z zespołami Bastarda Trio, Holland Baroque, {oh!} Orkiestrą Historyczną i Equilibrium String Quartet. Przez wiele lat współpracował również w Polsce z Arte dei Suonatori, i Capellą Cracoviensis, a w Wielkiej Brytanii z Academy of Ancient Music i Orchestra of the Age of Enlightenment.

W europejskim środowisku wykonawstwa historycznego jest cenionym kameralistą i specjalistą od basso continuo – występował z czołowymi zespołami i solistami nurtu muzyki dawnej w najważniejszych salach koncertowych Starego Kontynentu, a także w Ameryce, Azji i Afryce.

Jako animator kultury i manager powołał do życia i współtworzy takie inicjatywy, jak: festiwal Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich, Festiwal 3×3, cykle koncertów Transkrypcje, Dżemy klasyczne oraz Smykofonia.
Od 2016r. współpracuje z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie prowadzi obecnie klasę wiolonczeli historycznej.

O programie:
Kamieniem, który poruszył lawinę myśli i zdarzeń, był bez wątpienia artykuł brytyjskiego wiolonczelisty Davida Watkina w magazynie „Early Music” z 1996 roku1. Stanowisko Watkina sprawiło, że temat realizacji basso continuo na wiolonczeli stał się przedmiotem moich wieloletnich dociekań, eksperymentów i poszukiwań artystycznych, które w dużej mierze ukształtowały mnie jako muzyka.

Wykonawcy:
Martyna Pastuszka – skrzypce barokowa
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa

Program:
Francesco Maria Veracini (1690–1768)
Sonata g-moll op. 1 nr 1 a violino solo, e basso
Antonio Vivaldi (1687–1741)
Sonata d-moll op. 2 nr 3 a violino a violoncello
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonata G-dur BWV 1021 per il violino solo e basso continuo
Gasparo Visconti (1683–1713?)
Sonata g-moll op. 1 nr 3 a violin e violone
Arcangelo Corelli (1653–1713)
Sonata d-mol “La Folia” op. 5 nr 12 a violino e violone

Zobacz też

Towarzystwo Muzyczne im. Paderewskiego | RECITAL FORTEPIANOWY
Wstęp wolny
Dzisiaj

Towarzystwo Muzyczne im. Paderewskiego zaprasza 16 stycznia 2025 na RECITAL FORTEPIANOWY...

Hangar Kultury | NOWOROCZNA AUDYCJA MUZYCZNA
od 9 zł
Jutro

Zapraszamy na cykl koncertów – audycji muzycznych dla seniorów przygotowanych przez...

Ogólnopolski Festiwal Akademickie Kolędowanie 2025
Wstęp wolny
19 Stycznia

Zapraszamy 19 stycznia 2025 roku na XVII edycję Ogólnopolskiego Festiwalu Chórów...